با این که حق است که در همه اشیاء ظهور کرده ولی اشیاء عین حق نیستند بلکه آیه و ظهور حقند و جدای از حق هم نمی باشند از جهتی(از حیث ظهور) عین حق و از جهتی(از حیث ذات) غیر حقند؛
چنانکه شاعر گوید:
چون نور که از مهر جدا هست و جدا نیست
عالم همه آیات خدا هست و خدا نیست
ما پرتو حقیم و نه اوئیم و هم اوئیم
چون نور که از مهر جدا هست و جدا نیست
هر جا نگری جلوه گه شاهد غیبی است
او را نتوان گفت کجا هست و کجا نیست
در آینه بیند اگر صورت خود را
آن صورت آئینه شما هست و شما نیست
این نیستی هست نما را به حقیقت
در دیده ما و تو بقا هست و بقانیست
برچسب : نویسنده : milad1001a بازدید : 203